Date of Award

4-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Prof. Hassan Tairab

Second Advisor

Dr. Shashidhar Belbase

Abstract

The main purpose of this study is to assess the scientific attitudes of students towards Chemistry as one of the branches of science, in the context of the UAE. These attitudes are measured using three dimensions of scientific attitudes namely; social implications, the students’ Chemistry-related inquiries and their leisure interest in the subject. Additionally, this study examines the influence of categorical variables such as gender and students’ grade level on the development of the students’ attitudes towards the subject. An exploratory descriptive design is employed using a quantitative survey, to collect data from 192 high school students studying Chemistry in Al Ain city, UAE. Results of the study suggest that students show a positive attitude towards the subject as measured by the social implications of Chemistry, the attitude towards Chemistry inquiry and the students’ leisure interest in the subject. Furthermore, the impact of gender of participants was also assessed and showed that there is no statistically significant difference was found. However, a statistically significant difference is observed between students studying in grades 10 and 11 as measured in terms of their leisure interest in Chemistry. The similarity in results for both gender is explained in terms of commonality of contexts and culture. The statistically significant differences appeared in results pertaining to grade level is explained in terms curriculum implementation and teaching approaches. Recommendations are offered to close future gaps in student attitudes.

Arabic Abstract


تقييم سلوك طلاب المدارس الثانوية تجاه مادة الكيمياء

الغرض الرئيسي من هذه الدراسة هو تقييم السلوكيات العلمية للطالب تجاه الكيمياء كأحد فروع العلوم، في سياق دولة الإمارات العربية المتحدة .يتم قياس هذه المواقف باستخدام ثالثة أبعاد للسلوك العلمية وهي، الآثار الاجتماعية، واستفسارات الطالب المتعلقة بالكيمياء واهتماماتهم الترفيهية بالموضوع .بالإضافة إلى ذلك، تبحث هذه. الدراسة في تأثير المتغيرات الفئوية مثل الجنس ومستوى طلاب الصف على تطور سلوك الطالب تجاه الموضوع تم استخدام تصميم وصفي استكشافي باستخدام المسح الكمي لجمع البيانات من 192 طالبًا في المرحلة الثانوية يدرسون الكيمياء في مدينة العين بالإمارات العربية المتحدة .تشير نتائج الدراسة إلى أن الطالب يُظهرون موقفًا إيجابيًا تجاه الموضوع كما يُقاس بالآثار الاجتماعية للكيمياء، والسلوك تجاه استفسار الكيمياء واهتمام الطالب بالترفيه بالموضوع. علاوة على ذلك، تم أيضاً تقييم تأثير جنس المشاركين وأظهر أنه لا يوجد فرق معتد به إحصائيًا .ومع ذلك، لوحظ فرق ذو دلالة إحصائية بين الطلاب الذين يدرسون في الصفين 10 و 11 كما تم قياسه من حيث اهتمامهم الترفيهي بالكيمياء .يتم تفسير التشابه في النتائج لكلا الجنسين من حيث القواسم المشتركة للسياقات والثقافة. وقد ظهرت الفروق ذات الدلالة الإحصائية في النتائج المتعلقة بمستوى الصف الدراسي وتم .شرحها من حيث تطبيق المنهج وطرق التدريس .يتم تقديم التوصيات لسد الفجوات المستقبلية في سلوك الطلاب

COinS