Date of Award

3-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Ali Shehadeh

Second Advisor

Negmeldin Alsheikh

Abstract

This thesis is concerned with group work and collaborative learning and teaching in the English as a Foreign Language (EFL) classroom in the UAE. This study aims to discover the role of group work and collaborative learning in promoting student to student interaction and motivation in the English Language Classroom. Three tools were used in this study to collect data. An online student questionnaire and an online student survey were conducted with 15 high school students during a distance learning lesson on Microsoft Teams. The third tool was an online interview conducted via Zoom with the high school English Teacher. The study findings have revealed that group work is an important aspect of teaching especially in the EFL classroom. Group work is equally important for physical and online classes and the importance is acknowledged by the students as well as the teacher. The findings have also shown that collaborative learning allows students belonging to different performance levels to work together for a common goal and hence improve their level of performance. Students are more motivated to learn English when working collaboratively in groups. One of the study’s significance is that it is the first study in the Middle East and North Africa (MENA) region, specifically in the UAE, to highlight the importance of group work and collaborative learning in terms of promoting student to student interaction and enhancing student motivation in the EFL classroom; both online and in the physical classroom. Another significant finding from both students and the teacher’s perspectives is that when students work collaboratively in groups, they get more motivated to interact and engage more than they would when working individually.

Arabic Abstract


دور العمل الجماعي في تعزيز تفاعل الطالب مع بعضهم و تحفيزهم داخل الصف الدراسي للغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL)

تُعنى هذه الأطروحة بالعمل الجماعي والتعلم التعاوني والتدريس في فصل اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) في دولة الإمارات العربية المتحدة. الهدف من هذه الدراسة هو اكتشاف دور العمل الجماعي والتعلم التعاوني في تعزيز تفاعل الطلاب وتحفيزهم في فصل اللغة الإنجليزية. تم استخدام ثلاث أدوات في هذه الدراسة لجمع البيانات. تم إجراء استبيان، ودراسة استقصائية للطلاب عبر الإنترنت مع 15 من طلاب المدارس الثانوية خلال درس التعلم عن بعد على Microsoft Teams. كذلك تم إجراء مقابلة عبر الإنترنت عن طريق تطبيق زووم (Zoom) في وقت لاحق مع مدرس اللغة الإنجليزية في المدرسة الثانوية. أظهرت نتائج الدراسة أن العمل الجماعي هو جانب مهم من التدريس خاصة في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). تبّين كذلك أن العمل الجماعي مهم بنفس القدر في حالة الدراسة وجها لوجه أو عبر الإنترنت حسب ما أقر به الطلاب وكذلك المعلم. أظهرت النتائج أيضاً أن التعلم التعاوني يسمح للطلاب الذين ينتمون إلى مستويات أداء مختلفة بالعمل معًا لتحقيق هدف مشترك وبالتالي تحسين مستوى أدائهم. يكون الطلاب أكثر حماساً لتعلم اللغة الإنجليزية عند العمل بشكل تعاوني في مجموعات. تتمثل أهمية هذه الدراسة في أنها الدراسة الأولى في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، وتحديداً في الإمارات العربية المتحدة، لتسليط الضوء على أهمية العمل الجماعي والتعلم التعاوني من حيث تعزيز تفاعل الطلاب مع بعضهم البعض وكذلك تعزيز تحفيز الطلاب في الفصل الدراسي للغة الإنجليزية كلغة ثانية (EFL)؛ سواء كان التدريس عبر الإنترنت أو في الفصول الدراسية وجها لوجه. هناك نتيجة مهمة أخرى من وجهة نظر كل من الطلاب والمعلم وهي أنه عندما يعمل الطلاب بشكل تعاوني في مجموعات، فإنهم يصبحون أكثر حماساً للتفاعل والمشاركة أكثر مما سيفعلون عند العمل بشكل فردي.

COinS