Date of Award

11-2014

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science in Electrical Engineering (MSEE)

Department

Electrical Engineering

First Advisor

Dr. Qurban Ali Memon

Second Advisor

Dr. Atef Abdrabou

Third Advisor

Dr. Yakoob Siyal

Abstract

Obesity is a rising health concern in the United Arab Emirates. Obesity leads to health risks such as diabetes, heart disease, and other conditions. It may also lead to eating disorders, depression, and low self-esteem. Regular exercising helps to protect from obesity, diabetes, heart disease, high blood pressure and better manage stress. Despite all the benefits of exercising, people are doing less of it.

In this research, an effort is made to encourage people to exercise by extending the prevalent sensing abilities of Online Social Networks (OSNs). Sensors are used to collect and generate data to be processed, clustered and shared via a locally developed application named 'Care'. Obviously, different issues (such as privacy and personal-data access) have also been addressed.

The purpose of this research is to improve social networking in the area of healthcare by extending the integration of Wireless Sensor Networks (WSNs) with Online Social Networks (OSNs). The integrated system tracks and locates friends and family members, encourages exercise, and enables doctors to view specific information such as heart rate.

The solution is developed for an Android operating system. It provides the user with the set of services: (i) showing specific places (ii) sharing the user location; (iii) showing nearby friends; (iv) clustering nearby friends; (v) calculating and sharing distance moved, calories burned and active time; (vi) getting and sharing weather temperature; and (vii) calculating, tracking and sharing the user heart rate. A data privacy model is developed using data levels and user roles to ensure privacy.

Comments

أصبحت البدانة مشكلة صحية مثيرة للقلق في دولة الإمارات العربية المتحدة، وذلك لما تسببه البدانة من أضرار صحية كمرض السكري، وأمراض القلب وغيرها من الحالات المرضية. كما تؤدي البدانة أيضا إلى اضطرابات في الأكل، و حالات من الاكتئاب، وأضرار أخرى نفسية كقلة احترام الذات. لذلك، فإن ممارسة الرياضة بانتظام تقي من البدانة، وأمراض السكر، وأمراض القلب، وارتفاع ضغط الدم، وتساعد في السيطرة على حالات التوتر. وبالرغم من كل فوائد ممارسة الرياضة فإن الكثيرين لا يقومون بها.

يتناول هذا البحث خطوة لتشجيع الناس على ممارسة الرياضة عن طريق توظيف قدرات الاستشعار المنتشرة في شبكات التواصل الاجتماعي عبر الانترنت (OSNs). ويتم ذلك عن طريق استخدام أجهزة الاستشعار لجمع و توليد البيانات ومعالجتها ثم تجميعها قبل إمكانية مشاركتها مع الأخرين باستخدام برنامج تم تطويره محليا يدعى (Care). ولخصوصية البيانات، فقد تم تناول قضايا الخصوصية والوصول الى البيانات الشخصية وأخذها بعين الاعتبار.

يهدف هذا البحث لتطوير شبكات التواصل الاجتماعي في مجال العناية الصحية من خلال الوصول الى التكامل بين كل من شبكات الاستشعار عن بعد (WSNs) وشبكات التواصل الاجتماعي عبر الانترنت (OSNs). حيث يقوم النظام المتكامل بتتبع الأصدقاء وأفراد العائلة مشجعا إياهم علي ممارسة الرياضة، ويمكن الأطباء من التعرف على معلومات معينة كمعدل نبضات القلب لمتابعة مرضاهم.

لقد تم تطوير البرنامج (Care) ليتناسب مع نظام التشغيل (أندرويد-Android) والذي يقدم عدة خدمات للمستخدم مثل (1) إظهار أماكن تواجد المستخدم (2) مشاركة مكان تواجد المستخدم مع الآخرين (3) إظهار الأصدقاء المجاورين لمحيط المستخدم (4) تصنيف الأصدقاء المجاورين لمحيط المستخدم في مجموعات (5) حساب المسافات التي يقطعها المستخدم إضافة إلى السعرات الحرارية التي تم حرقها والوقت الفعلي للقيام بذلك ومشاركتها مع الأصدقاء (6) الحصول على درجة حرارة الجو ومشاركتها مع الأصدقاء (7) حساب ومتابعة معدل نبضات القلب ومشاركتها مع الأصدقاء. ويجدر بالذكر أنه قد تم تطوير نموذح للمحافظة على خصوصية البيانات باستخدام مستويات البيانات و قوانين المستخدم لضمان الخصوصية.

Included in

Engineering Commons

Share

COinS