Date of Award

1-2013

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Sadiq Ismail

Second Advisor

Dr. Abdurrahman Almekhlafi

Third Advisor

Dr. Mohammed Shaban

Abstract

The purpose of the study was to investigate vocabulary teaching strategies used by English language teachers in AI Ain public schools in the United Arab Emirates. The research focuses on three areas: investigating the strategies that teachers use to teach vocabulary, strategies teachers use to consolidate newly learned vocabulary and strategies teachers use to assess vocabulary learning. Such a study is important to evaluate and categorize the most frequent and effective strategies in the context of vocabulary instruction in AI Ain.

The research used quantitative and qualitative approaches exemplified in a questionnaire and an interview. A questionnaire was used to gather primary data from 197 English language teachers in AI Ain public school, besides seven face-to-face interviews were conducted in the same vein.

The research findings stated the importance of integrating vocabulary learning concept in the daily instruction. It has been found that the primary vocabulary strategies that were used by teachers in AI Ain public school are relating unfamiliar words to pictures or real objects, focusing on pronunciation and spelling of the new words, studying new word lists, use new words in sentences, using flash cards of new words in classroom. Second, the most common used strategy to teach new vocabulary was found in using pictures, real objects or drawing, using vocabulary exercises in worksheets, using reading tasks which require the students to encounter the new words. The research has found that the most frequently used strategy in vocabulary assessment is using matching words with pictures exercises and documenting students work using portfolios such as using vocabulary logs.

The findings of this research indicated that English language teachers are aware of using various strategies to teach and assess vocabulary. Questionnaire and interviews declared that teachers do not focus only on one strategy but use many various strategies depending on the classroom context and instruction. The implementation of these strategies supports a more holistic and balanced approach to the effective of teaching Vocabulary.

Comments

تهدف الدراسة إلى الكشف عن آراء معلمي اللغة الإنجليزية حول الاستراتيجيات المستخدمة لتدريس وتقييم مفردات اللغة الإنجليزية في المدارس الإبتدائية في مدينة العين. وذلك من خلال إستخدام أداتين وهما الإستبانة وإجراء المقابلات.

قامت الباحثة بتصميم الاستبانة بالاستعانة بالدراسات السابقة المتعلقة بموضوع البحث وعرضها على 197 معلمة في المدارس الابتدائية. وقامت بتدعيم النتائج المستخرجة من الإستبانة من خلال إجراء المقابلات مع سبع معلمات اللغة الإنجليزية من سبع مدارس مختلفة للحصول على مزيد من التفاصيل. وقد استخدمت الباحثة المنهج البحثي التحليلي لتحليل نتائج الإستبانة والمقابلات.

أبدت معلمات اللغة الانجليزية إهتماما بتدريس الاستراتيجيات لتدريس مفردات اللغة الإنجليزية. وذللد من خلال استخدام الصور والأدوات المحسوسة والملموسة، والتركيز على نطق وتهجئة الكلمات الجديدة، واحتفاظ الطلاب بقوائم الكلمات الجديدة كمراجع، وجدت الباحثة بأن أكثر الاستراتيجيات شيوعا التي تستخدم لتعليم المفردات الجديدة هى باستخدام تمارين المفردات فى أوراق العمل، واستخدام تمارين التي تتطلب قراءة الكلمات الجديدة، وإستخدام الكلمات الجديدة عند كتابة المقالات والقصص والرسائل. وقد وجدت الباحثة أن الاستراتيجية الأكثر إستخداما في تقييم المفردات هي استخدام تمارين الكلمات مطابقة الصور وتوثيق عمل الطلاب باستخدام المحفظات كاستخدام سجلات المفردات.

أشارات نتائج هذا البحث أن معلمي اللغة الانجليزية فى مدينة العين على علم ودراية كافية باستخدام استراتيجيات مختلفة لتعليم وتقييم المفردات. كما أشارت الإستبانة والمقابلات أن المعلمين لا يركزون فقط على استراتيجية واحدة ولكن يستخدمون استراتيجيات مختلفة كثيرة تبعا للسياق الفصول الدراسية وأساليب التدريس. كما أن تنفيذ هذه الاستراتيجيات يدعم نهجا أكثر شمولية وموازنة للتدريس الفعال للمفردات.

COinS