Date of Award

4-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

Dr. Hala Elhoweris

Abstract

Training human resources to be creative and innovate in the UAE had become a significant matter recently to stay within the stage of progressing towards a more dependable economy rather than oil. Gifted and talented individuals are the country's main resources, and way to progress. This study, therefore, aims to explore the impact of an enrichment program on improving UAE high school gifted students’ creative problem-solving skills. The sample included 78 gifted students from Abu Dhabi government schools. The students were grouped randomly into a control group (27 students), and an experimental group (30 students) who were exposed to a five-week enrichment program through which they practiced various strategies including SCAMPER strategy. To answer the research questions, two instruments were used including Problem-Solving Questionnaire (PSQ) and SCAMPER test. Pre and posttests were analyzed using independent samples T-test to examine the effect of the enrichment program on the participants’ level of awareness of problem solving skills and on their creative problem-solving skills. Findings of this study indicated that the enrichment program produced significant improvements in high school gifted students’ creative problem-solving skills. Additionally, the awareness level of the experimental group in the problem-solving steps is significantly higher after the program. School administrators and teachers should consider using the direct instruction and SCAMPER strategies to enhance their students ‘creative problem-solving skills.

Arabic Abstract

أصبح تدريب الموارد البشرية على الإبداع والابتكار في دولة الإمارات العربية المتحدة أمرًا مهمًا للبقاء في مرحلة التقدم نحو اقتصاد يمكن الاعتماد عليه أكثر من النفط. الموهوبون هم الموارد الرئيسة للبلاد ووسيلة للتقدم. لذلك، تهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف تأثير برنامج الإثراء على تحسين مهارة حل المشكلات الإبداعية لدى طلبة المدارس الثانوية في دولة الإمارات العربية المتحدة. شملت العينة على 78 طالبا موهوبا من مدارس حكومية في إمارة أبو ظبي. تم تجميع الطلاب بشكل عشوائي في مجموعتين: مجموعة ضابطة (27 طالبًا)، ومجموعة تجريبية (30 طالبًا) تعرضوا لبرنامج إثرائي لمدة خمسة أسابيع حيث مارسوا من خلالها استراتيجيات مختلفة بما في ذلك استراتيجية سكامبر، للإجابة على أسئلة البحث، تم استخدام أداتين وهما استبيان حل المشكلات واختبار سكامبر، تم تحليل الاختبارين القبلي والبعدي باستخدام عينات مستقلة من اختبار T، لمعرفة مدى تأثير البرنامج الإثرائي على مستوى وعي المشاركين بمهارة حل المشكلات الإبداعية. أشارت نتائج هذه الدراسة إلى تأثير إيجابي على مستوى وعي الطلبة بحل المشكلات الإبداعية لدى الطلبة الموهوبين في المدارس الثانوية في إمارة أبوظبي، بالإضافة إلى ذلك، كان مستوى وعي المجموعة التجريبية بعد البرنامج أكبر من المجموعة الضابطة في خطوات حل المشكلة. يجب على مديري المدارس والمعلمين استخدام استراتيجية سكامبر واستراتيجية التعليم المباشر لتحسين مهارة حل المشكلات بطريقة إبداعية لدى طلابهم.

Included in

Education Commons

COinS